LOVEBITES – CLOCKWORK IMORTALITY

Facebookrssmail

Clockwork ImmortalitySoms komt er vanuit onverwachte hoek iets moois en interessants. Uit een werelddeel waarvan je het laatste zou verwachten dat je daar iets dergelijks zou vinden. De Japanse Power Metal band Lovebites komt met hun tweede release ‘Clockwork Immortality’ via het recordlabel Arising Empire.

Dat er meteen potentie in de band werd gezien blijkt uit het team van producers die de band hebben begeleid tijdens het werken aan hun eerste EP en hun debuut in 2016 en 2017. Samen met de producers achter Nightwish, Children of Bodom, en Amorphis bracht de band hun eerste EP uit in 2016, en in 2017 zag hun debuut het levenslicht getiteld ‘Awakening From Abyss’. Daarop volgde een tour door Noord-Amerika en Europa met als hoogtepunt enkele shows in London.

Kort daarna bracht de band een mini-album uit getiteld ‘Battle Against Damnation’ en stonden ze diezelfde zomer nog op Wacken Open Air en stonden ze een publiek van ruim 10.000 man op te warmen voor Judas Priest tijdens het Bloodstock Open Air. En dan zag op de valreep van 2018 hun tweede album ‘Clockwork Immortality’ het levenslicht. De band wil duidelijk onderscheidend zijn in hun sound en bewandelt duidelijk andere paden dan de gemiddelde Power Metal band.

Dat blijkt wel uit de opener ‘Addicted’ die begint met een 1 minuut durende akoestische gitaarintro die langzaam in de heavy en melodieuze gitaarsound glijdt. De vocals van zangeres Asami zijn uitstekend en vooral zeer aangenaam om naar te luisteren en passen perfect samen met de sound van deze band. Ook haar uitspraak van de Engelse taal is vlekkeloos. Toch iets waar veel bands uit Japan en Aziatische windstreken vaak moeite mee hebben, ook in hun muziek.

Wat daarna volgt zijn uitstekende tracks als ‘Rising’, ‘Empty Daydream’, ‘M.D.O.’, ‘The Final Collision’ en ‘We The United’. De band weet de geijkte Power Metal sound met een overdaad aan keyboards, koren, en soundeffects achterwege te laten en kiest duidelijk voor vrouwelijke, mezzo-soprano vocalen onder een stevige gitaar-, bass-, en drumsound. ‘Tuurlijk duikt hier en daar een keyboardsound op tijdens een track (Power Metal zou tenslotte nooit helemaal zonder kunnen) Maar de band weet dit goed te doseren zodat de keyboardsound echt een subtiele toevoeging is.

Maar doordat juist meer de nadruk wordt gelegd op de gitaarsound neigt het soms iets teveel van hetzelfde te klinken. Maar mede hulde aan de productie die niet te glad en te gelikt klinkt, en juist subtiel is, blijft het allemaal in uitstekende proportie zonder dat de verveling toeslaat. Ook de vocalstijl neigt hier en daar wat te opgezet en met iets te veel maniertjes over te komen, maar gelukkig vangen sound en vocals elkaar prima op gedurende de tracks. Daardoor blijft alles in proportie, waarvoor hulde!

Een interessante track is de afsluiter ‘Epilogue’. Werkelijk een schitterende ballad met een prachtig pianospel en akoestische gitaar. En daardoor vraag ik mij af waarom de band niet meer van deze dergelijke ballads op het album heeft gezet…

De band heeft het in zich om wereldwijd door te breken en met dit album lijkt dat ook zeer zeker de bedoeling. Productie is uitstekend en wat de sound betreft heeft Lovebites zeer zeker iets nieuws te bieden. Ook uitermate prima zang en uitstekende vocale kwaliteiten zouden een doorbraak naar een groter publiek niet in de weg hoeft te staan. Een veelbelovende topband waar we hopelijk nog veel van gaan horen. (80/100) (Arising Empire)

TRACKLIST CLOCKWORK IMMORTALITY

1. Addicted
2. Pledge Of The Saviour
3. Rising
4. Empty Daydream
5. Mastermind 01
6. M. D.O
7. Journey To The Other Side
8. The Final Collision
9. We The United
10. Epilogue

LINE UP LOVEBITES

Asami – vocals
Midori – guitars
Miyako – guitars/keyboard
Miho – bass
Haruna – drums

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ