Fleetburner – Fleetburner

Facebookrssmail

De Nederlandse gitarist/songwriter Kevin Storm uit Enschede kun je kennen van zijn gitaarwerk voor bands als Heidevolk, Shining, Kalmah en Equilibrium. Maar dit ambitieuze conceptalbum is andere koek. Muzikaal zit het meer in de proggy metal sferen met wat doom, death- en rockinvloeden. Bovenal een heel uitdagend werkje, waaraan een hoop te beleven valt en dat vele draaibeurten kost om te landen. De prima productie maakt dat laatste geen straf trouwens.

Maar even terug naar het begin. Fleetburner had zijn oorsprong in 2018 toen Kevin blijkbaar inspiratie vond om dit conceptalbum te schrijven. De Noorse drummer Tomas Myklebust kende hij nog van zijn tour met Vulture Industries. Vastbesloten samen te werken bleek dit het fundament voor Fleetburner. Andere collega-muzikanten die hij on the road had ontmoet, volmaakten de line-up, zoals ex-In Flames bassist Peter Iwers en  ex-Arch Enemy gitarist Christopher Amott. De Amerikaanse zanger Ken Simerly bleek de juiste strot te hebben voor Fleetburner. Een broekie nog, want dit is zijn eerste full length album dat hij inzong, maar met een meer dan goeie stem en erg veelzijdig; hij kan met gemak switchen tussen metal, thrash, prog en classic rock. Goeie vondst van Kevin. Het omschrijven van dit epische album is niet makkelijk, want echt in een hokje te duwen valt het niet, maar met ‘progressieve metal’ heb ik de grootste gemene deler wel te pakken. Denk aan een hardere Savatage met Opeth-invloeden? Het album straalt volop klasse, ambitie en enorm veel vakmanschap uit. Lang niet slecht voor een debuut.

Opener ‘The Land’ begint de reis heel gemoedelijk, met sfeervol pianospel, wat dreigende keyboardklanken en de rustige stem van Ken, alvorens de gitaren en dubbele bas het metal-gehalte opkrikken en het nummer uptempo eindigt. Een veelbelovend intro die wel verraad dat we met een goed doordacht en ambitieus album te maken hebben. Al klinkt het gelukkig een stuk minder musical-achtig dan een Ayreon. ‘The Beach’ start ook ingetogen alvorens zich midtempo met diverse breaks en een gastzangeres (Agnette M Kirkevaag?) tot een metal-nummer vol dynamiek uit te bouwen. Echt een herkenbaar refrein hebben de meeste nummers niet, wat maakt dat je je aandacht niet teveel kan laten verslappen. Ook omdat er in de relatief korte songs (tussen 4-6 minuten) meer dan voldoende gebeurt en er vaak meerdere tempo’s en stijlen voorbijkomen. Had ik al gezegd dat het een uitdagend plaatje is?

Het bombastische ‘The Breakwater’ ligt wat makkelijker in het gehoor, met dank aan de hooks en chorus. Mooi gezongen door Ken, met ondersteuning van een koor. Halverwege verstilt het middels een eenzame piano, wat tevens het outro blijkt. Zo onderscheidt eigenlijk ieder nummer zich wel op één of andere manier. Zo is ‘Open Water’ een meer rechttoe-rechtaan catchy rocknummer, met ook weer een fijne break aan het einde. ‘The Fleet’ is met zijn dubbele bass, snelle metal, die in het refrein een tandje terug doet en lekker gitaarwerk bevat. En ‘The Passenger’ is een prachtige en emotionele power ballad, waarin halverwege de gastzangeres met een creepy stem invalt.

‘The Deck’ komt wat traag op gang en showcased het enorme bereik van de zanger. Die Ken Simerly komt er wel: van ingetogen tot hoge uithalen, hij klinkt overtuigend en vol zelfvertrouwen. Ook de overige nummers zitten in hetzelfde straatje: van bombastisch tot ingetogen, van klein naar episch en van doom naar snelle metal. Het komt allemaal voorbij, meestal binnen één nummer. Gelukkig heeft Hans Pieters (After Forever, Hail of Bullets) dit album voorzien van een prima mix, waardoor alle instrumenten goed te onderscheiden zijn. Het verhaal achter dit concept is ‘schepen achter je verbranden’, in de breedste zin des woords. Veel oceaangeluiden vormen dan ook het in –of outro van de songs. In de harde slotsong ‘The Endless’ komen alle eerdere elementen uit de voorgaande nummers nog eens voorbij en opvallend is wederom hoe goed het in elkaar zit.

Kevin Storm heeft met dit album een overtuigend en gevarieerd debuut gemaakt, voorzien van een sound waarmee er ook internationaal gescoord zou kunnen worden. On-Nederlands goed zeggen we dan nog altijd, alhoewel, ik tel eigenlijk maar één Nederlander in de line-up. Als ik één punt van kritiek mag geven, dan zou ik zeggen dat er soms tèveel informatie in een song wordt gestopt, waardoor de nummers te weinig ademen en de luisteraar wat wordt uitgeput. Overdaad schaadt, oftewel ‘less is more’ om maar met wat clichés te eindigen. Maar dat is zoeken naar verbeterpunten, het is bovenal een prima album, deze ‘Fleetburner’, waar Kevin zeer trots op mag zijn.
(90/100 – Butler Records)

Tracklist

01. The Land
02. The Beach
03. The Breakwater
04. Open Water
05. The Fleet
06. The Passenger
07. The Deck
08. The Course
09. Below The Waves
10. The Deep
11. The Endless

Line up

Vocals : Ken Simerly
Bass : Peter Iwers (ex-In Flames, ex-Cyrha)
Drums : Tomas Myklebust (Vulture Industries, Slegest)
Keys : Veli-Matti Kananen (Kalmah, One Morning Left)
Guitars / songwriting: Kevin Storm (session for Equilibrium, Shining)

Featuring:
Christopher Amott (Dark Tranquillity, ex-Arch Enemy)
Nils Courbaron (Sirenia)
Masha “Scream” Arkiphova (Arkona)
Agnete M Kirkevaag (Madder Mortem)
Mixed & mastered by Hans Pieters (After Forever, Hail of Bullets)

Facebooktwitterredditpinterestmail
Inschrijven op de RockMuZine nieuwsbrief
Wekelijks op vrijdagavond het laatste nieuws en de laatste verslagen en recensies in je mailbox!

(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)

PJ