Sodom – Genesis XIX
|Sodom is samen met Kreator, Destruction en Tankard 1 van de Duitse Big 4 van Thrash bands. Opgericht in 1981 door Tom Angelripper begon Sodom als een Blackened Death Metal band zwaar beïnvloed door Venom en Motörhead. Met de jaren verdwenen de Death Metal invloeden grotendeels om ruimte te maken voor Punkrock en Hardcore-invloeden en creëerde Sodom een eigen geluid.
‘Genesis XIX’ is het 16e album van deze Duitsers en het eerste wat ze uitbrengen als kwartet. Het album opent met ‘Blind Superstition’, een kort instrumentaaltje wat de opmaat is voor ‘Sodom & Gomorrah’, een ouderwets Sodom nummer wat teruggrijpt naar hun werk van de jaren ’80. ‘Euthanasia’ is een snelheidsmonster waarbij vooral drummer Toni Merkel een hoofdrol opeist. Ook het titelnummer ‘Genesis XIX’ grijpt terug naar de jaren ’80-Sodom. ‘Nicht Mehr Mein Land’ is 1 van de betere tracks van het album en doet me sterk aan Slayer denken door het zangwerk van Tom Angelripper en de gitaarpartijen- en solo’s. Verder is het Blastbeat begin erg mooi en wordt het in het Duits gezongen. ‘Glock ‘N’ Roll’ is een recht toe rechtaan Thrashnummer wat over seriemoordenaars gaat. Hierna komt er weer een hoogtepuntje met ‘The Harpoeneer’ een voor Sodombegrippen lang nummer een Thrash-epos wat ook Black Sabbathachtig Doomy gitaarwerk bevat. ‘Dehumanized’ is een goed Thrashnummer maar niets bijzonders. ‘Occult Perpetrator’ zou niet misstaan als soundtrack van een Horrorfilm en ademt een duistere sfeer, vooral het begin is erg mooi en onheilspellend. ‘Waldo & Pigpen’ is een eerbetoon aan de US-piloten tijdens de Vietnamoorlog en begint kalm om hierna om te slaan in een furieus oorlogsnummer. De muziek geeft het gevoel van een luchtgevecht goed weer. Eerst het kalme en serene van het opstijgen en de rust in de cockpit en daarna het hectische en chaotische van een luchtduel gevangen in snelle Thrashmuziek. Hierna komen nog ‘Indoctrination’ wat veel Punkrock en Hardcore invloeden kent en me ook uitstekend bevalt. Afsluiter ‘Friendly Fire’ is ook erg goed en had zo op het debuut ‘In The Sign Of Evil’ kunnen staan. Blackened Death Metal op zijn best. Over het geluid van het album valt te discussiëren. Alles is analoog opgenomen met de nadruk op het Bas-en drumgeluid wat in mijn opinie ten koste gaat van het (overigens niet slechte) gitaargeluid. Het album is in ieder geval niet overgeproduceerd. Het is meer een compromis tussen oud en modern. Mijn hoogtepunt is ‘Nicht Mehr Mein Land’ het Duitstalig gezongen nummer waarbij Tom Angelripper zijn persoonlijke kijk geeft op de hedendaagse Westerse maatschappij. Verder wil ik nog het mooie artwork van Joe Petagno vermelden. Hij is ook verantwoordelijk voor veel hoezen van Motörhead en ook de hoes van ‘Genesis XIX’ is er eentje om in te lijsten.
‘Genesis XIX’ is een prima Thrash album wat zowel oude als nieuwe Sodom en Thrashfans tevreden zal stellen (89/100) (Steamhammer/SPV)
Tracklist
1 Blind Superstition (1:02)
2 Sodom & Gomorrah (4:06)
3 Euthanasia (3:54)
4 Genesis XIX (7:09)
5 Nicht Mehr Mein Land (4:29)
6 Glock ‘N’ Roll (5:02)
7 The Harponeer (7:10)
8 Dehumanized (3:53)
9 Occult Perpetrator (4:53)
10 Waldo & Pigpen (6:26)
11 Indoctrination (3:10)
12 Friendly Fire (3:36)
Line up
Tom Angelripper – Bass/Vocals
Frank Blackfire – Guitars
Yorck Segatz – Guitars
Toni Merkel – Drums