Rick Miller – Unstuck in Time
|Componist, multi-instrumentalist en zanger Rick Miller draait al zo’n 16 jaar mee in de prog scene. Daarnaast maakte hij ook enkele albums in New Age en de electronic scenes.
Tijdens de lockdown zijn er heel wat albums opgenomen. Dit geldt ook voor ‘Unstuck in Time’, de titeltrack is gebaseerd op het boek ‘Slaughterhouse Five’ van Kurt Vonnegut. In dit boek is de hoofdpersoon losgeraakt van de tijd. Zodoende reist hij willekeurig door het verleden en de toekomst.
‘The Plague’ start met het luiden van een kerkklok en sobere klanken van een cello, dit raakt me meteen. De combinatie van toetsen en meeslepend gitaarspel zorgt dat de geheimzinnige sfeer blijft bestaan totdat het volume toeneemt. Hier is het jaartal 1665, het jaar waarin de pest genadeloos toesloeg. De iets sobere zang van Rick smelt mooi samen met de muziek. Het luiden van een kerkklok en kerkelijke zang lijkt het einde van dit openingsnummer. Maar het blijkt een wending, de muziek kruipt onder mijn huid. De woordeloze koorzang sluit hier mooi op aan. Ook de kleine details zijn goed verdeeld over de koptelefoon. Er zijn diverse wendingen, de muziek varieert van sober naar rock en omgekeerd. In de opbouw naar het einde van deze epic word ik voor de derde keer geraakt. Het intro van ‘State Of Emergency’ is meeslepend. In de maatschappij kritische tekst zitten onder andere verwijzingen naar de ‘social distance’. Het instrumentale ‘Covid Concerto’ heeft een bijzondere mix van de elektronische klanken en strijkinstrumenten. Er is een prima evenwicht tussen ‘beat’ en melodie.
Tijdens het intro van ‘Fateful Apparitions’ word je als het ware meegezogen in de zachte, intrigerende muziek. De lichte, monotone zang van Rick past prima bij de langzame muziek. De toegevoegde geluiden verduidelijken zijn nachtmerries. Hierna volgt mooi, meespelend gitaarspel. Zang en muziek zijn in het zomerse ‘La Causa’ melancholisch. ‘Lost Continuum’ is een prachtig instrumentaal nummer. De strijkinstrumenten, het fluitspel en de gitaren afwisselen elkaar subliem af, en/of vormen een fantastische melange. Dit nummer dooft mooi uit. De variatie in ‘In Sync With The System’ zit voornamelijk in enkele wisselingen van instrumenten. De ‘electro-beat’ is een beetje monotoon, dit sluit aan bij de vrij depressieve tekst. Het einde is goed gekozen. ‘Broken Clocks’ is een mooi kort nummer. Als laatste de titeltrack, deze gaat over Billy Pelgrim, de hoofdpersoon uit het boek. De veranderingen vloeien in elkaar over, weer zijn er veel mooie details in de muziek. Er zijn diverse (mysterieuze) geluiden en gesproken woorden toegevoegd, deze zijn in harmonie met de muziek. Instrumentale stukken worden afgewisseld met vocale delen. Deze mooie epic eindigt in een langzame fade out.
Met ‘Unstuck in Time’ komt het aantal releases van Rick Miller op drie dit jaar. In februari lanceerde hij ‘Belief In The Machine’. Bovendien is er een re-release uitgebracht van het uitverkochte album ‘Dark Dreams’ uit 2012 . Het artwork van ‘Unstuck in Time’ ziet er fantastisch uit. Bij zo’n mooi artwork en dito album verwacht je een goed verzorgd boekje met goed leesbare songteksten. Nu is het niet veel meer dan een velletje papier waarvoor je een vergrootglas nodig hebt om de teksten te kunnen lezen. Gelukkig zingt Rick duidelijk en niet snel, zodat hij grotendeels te verstaan is. Zijn zachte stem past prima bij de overwegend zachtaardige muziek. Er zitten wel degelijke rockende elementen in verwerkt. Daarnaast zijn er veel details, van onder andere de percussie. De melodieën zijn mooi en meeslepend. Kortom: ‘Unstuck in Time’ is een mooi kerstcadeautje. (89/100) (Progressive Promotion Records)
Tracklist
1. The Plague 12:20
2. State Of Emergency 05:13
3. Covid Concerto 03:17
4. Fateful Apparitions 07:12
5. La Causa 03:38
6. Lost Continuum 03:54
7. In Sync With The System 06:01
8. Broken Clocks 02:30
9. Unstuck In Time 11:34
Line up
Rick Miller: zang, keyboards, Mellotron, bas
Sarah Young: fluit
Mateusz Swoboda: cello
Barry Haggarty: gitaar
Kane Miller: gitaar en viool
Will: drum en percussie