Sonia Anubis – Internationale rockchick van eigen bodem

Facebookrssmail

Op 31 maart 2022 bracht de jonge Nederlandse formatie Cobra Spell hun tweede EP uit, ‘Anthems Of The Night’. Aan het muzikale roer van de band staat de Nederlandse Sonia Anubis, bekend van Burning Witches en Crypta. Deze gedreven en veelbelovende gitariste is er één om in de gaten te houden, daarom besloot RockMuZine om eens kennis te maken met dit ambitieuze talent.

Van passie tot obsessie


Hoewel Sonia nog maar in de twintig is, heeft ze een indrukwekkende en internationale carrière opgebouwd. Wanneer haar wordt gevraagd of ze altijd al zo gedreven is, legt ze uit dat ze altijd al een persoon is geweest die zich ergens helemaal in vast kan bijten als ze iets leuk vindt. Voor haar passie voor muziek echt aanwakkerde heeft ze op hoog niveau veel verschillende sporten beoefend, zoals paardrijden en synchroonzwemmen.  

“Alles wat ik maar leuk vind, daar probeer ik me heel erg in te verdiepen, dat wordt bijna een obsessie. Pas op veertienjarige leeftijd ontdekte ik rockmuziek via KISS. Dat werd echt mijn eerste band waar ik een passie voor heb gekregen, en toen begon het voor mij met muziek. Dat was toen mijn eerste aanraking met muziek, daarvoor heb ik wel in een koor gezongen en dwarsfluit gespeeld. Maar toen ik op veertienjarige leeftijd rockmuziek ontdekte, werd dat echt mijn wereld. Toen wist ik: dat is mijn ding!”.

Van de bas naar gitaar


Hoewel Sonia bekend is geworden als gitarist, begon ze op de basgitaar. Niet geheel zonder invloed van KISS basist Gene Simmons, die een grote inspiratiebron vormt voor haar. Dit is met name te wijten aan het showmanschap waar Gene en zijn bandleden bekend om staan. Toch kwam Sonia er al vrij snel achter dat de gitaar beter bij haar past.

“Het is niet dat de gitaar zo veel leuker is, maar het is heel anders. Ik denk dat de gitaar beter bij mijn persoonlijkheid past. Ik ben ervan overtuigd dat verschillende instrumenten bij verschillende persoonlijkheden passen. Ik was een bassist die heel graag vooraan het podium wilde staan, maar de opvatting heerst heel erg dat een bassiste meer low-key moet zijn.

Ik hou lekker van performen, dat is ook niet erg als je bassist bent, maar ik merkte dat ik daarnaast ook erg veel van melodie hou. Als ik muziek schrijf, schrijf ik vanuit de melodie. De bas is meer een ritmisch instrument. Ik kan mij dus met gitaar veel beter uiten dan met de bas. Het was eigenlijk een natuurlijke keuze. En niet om te zeggen dat de bas een makkelijk instrument is, ik ben zeker niet zo goed als professionele bassisten, maar in de gitaar zit voor mij meer uitdaging en die uitdaging vind ik ook leuker”.

Het ontmoeten van je helden


Sonia steekt haar liefde voor KISS niet onder stoelen of banken. Hoewel ze in de loop der jaren steeds meer genres binnen de metal is gaan ontdekken, blijven bands als KISS haar eerste liefde. Ze reageert dan ook zeer enthousiast wanneer haar gevraagd wordt of ze ooit één van de KISS-leden heeft mogen ontmoeten.

“Ik heb Gene Simmons ontmoet, dat was één van de beste dagen van mijn leven, zeker. Ik heb nooit gedacht dat ik hem ooit zou ontmoeten. Ze zijn al best wel oud, ze kondigen elke keer weer ‘hun laatste tour’ aan, dan denk je dat het de laatste keer is en dus zal het wel niet gebeuren. Toch heb ik het gelukkig wel kunnen doen op een festival in Zweden. Het was een soort verrassing, ik had het totaal niet verwacht. We speelden op dezelfde festival dag, en hij liep backstage rond. Mensen zeiden me dat hij daar was en dat ik snel moest gaan. Ik was echt emotioneel, het was een heel cool moment!”

Naast Gene Simmons heeft Sonia ook een ontmoeting gehad met niemand minder dan Alice Cooper, een ontmoeting die een behoorlijke impact heeft gehad op haar carrière. Een fan van Sonia gaat regelmatig golfen met Alice Cooper, hij vroeg haar of ze Alice live wilde zien, en of ze hem wilde ontmoeten.

“Hoe kan ik daar nee tegen zeggen?! Dus ik ben met mijn vader en mijn vriend naar het concert in Tilburg gegaan. Toen hebben we een hele leuke show gezien, en zijn we daarna backstage gegaan om een foto te nemen en een beetje met hem te praten. Toen heeft hij ons eigenlijk aangespoord om een band te starten. Echt heel cool!

Later heb ik naar die fan een exemplaar van onze eerste EP, ‘Love Venom’, gestuurd. Hij heeft hem naar Alice Cooper gestuurd. Alice Cooper heeft daar een foto mee genomen. Dus we hebben ene foto met Alice Cooper die een Cobra Spell EP heeft. Heel gaaf!”.

Liefde voor haar ouders… en Egyptische mythologie


Dat ze rockmuziek pas op haar veertiende ontdekte hint ernaar dat deze muziek geen essentieel onderdeel van haar opvoeding is geweest. Daarnaast heeft Sonia een achtergrond als webdeveloper, een carrière die door velen als stabieler zal worden gezien dan het bestaan als muzikant. Wanneer haar wordt gevraagd welke invloed haar ouders hebben gehad op haar vorming als muzikant, geeft ze aan dat haar ouders haar steunen in haar muzikale carrière.

“Mijn ouders gaan vaak mee naar festivals, ze vinden de sfeer daar altijd erg fijn. Ze hebben me altijd wel gesteund. Ik heb naar mijn mening echt hele goede ouders. Daar heb ik echt veel geluk mee. Maar hoe ik bij rock en metal terecht ben gekomen is echt door op google en Youtube. Zeker als KISS dan je introductie is, is dat fijn. Dan duikt bijvoorbeeld Alice Cooper op in je aanbevelingen, en dan klik je door tot Twisted Sister, dan kom je uit op Megadeth… Zo ontdek je vanzelf nieuwe muziek!”.

Dat Sonia’s liefde voor rock en metal niet vanuit haar ouders komt mag duidelijk blijken. Daarentegen heeft Sonia ondertussen wel de nodige muzikale invloed uitgeoefend op haar ouders, die inmiddels bands als Nightwish en Sepultura steeds meer beginnen te waarderen.

Toch heeft haar moeder veel invloed gehad op Sonia’s muzikale carrière. Haar stage-name ‘Sonia Anubis’ komt vanuit haar interesse in de Egyptische mythologie. Anubis is natuurlijk de Egyptische god van de onderwereld, en dat klinkt natuurlijk best episch. Wanneer haar naar deze interesse wordt gevraagd verklaart ze opgewekt over hoe haar moeder Egyptische mythologie heeft gestudeerd, en hoe haar moeder daar thuis allemaal boeken over had staan. Samen gingen ze ook veel naar musea, waar de mummies grote indruk op haar hebben gemaakt.

“Het is heel mythisch allemaal. Ik vind dat heel cool. Ik heb ook heel veel boeken over die mythologie, zoals ‘the book of the dead’ en al die spreuken die ze doen als iemand overlijdt. Die interesse is wel echt door mijn moeder overgegeven aan mij.”

Rock’s not dead. Integendeel…


Naast rock en metal geeft Sonia aan ook veel andere stijlen muziek te luisteren. Haar playlists gaan van trashmetal tot synthwave, maar ook meer moderne mainstream muziek kan haar bekoren, al is het maar om bij te houden wat er verandert in de composities en stijlen. Toch blijft met name de esthetiek van de jaren 80 haar aantrekken. Om dat kracht bij te zetten noemt ze op welke artiesten ze de laatste tijd veel luistert: Tears For Fears, Duran Duran, Kate Bush, David Lee Roth, Deff Leppard en Doe Maar. “Er is iets van de jaren 80 dat mij erg aantrekt… Ik weet niet waarom”.

Wanneer wordt gevraagd of ze het niet jammer vindt dat die esthetiek nauwelijks terug te vinden is in hedendaagse muziek reageert ze stellig dat we juist in muziek van nu veel invloeden van toen terug kunnen horen.

“Het komt wel weer terug hoor! Bijvoorbeeld bij The Weeknd hoor je heel veel jaren 80 synthesizer in. De invloeden van toen sijpelen echt heel erg door in de hedendaagse muziek, ook al hebben we dat niet zo door. Maar ik ben wel van mening dat de glam-achtige kant van die rock weer terug mag komen. Dat is wel echt aan het uitsterven. Daarom heb ik het gevoel dat dat mijn taak is om terug te brengen!”.

Kwaliteit boven kwantiteit


Dat streven is een mooie brug naar de nieuwe EP van Sonia’s band Cobra Spell. ‘Anthems Of The Night’ is een pareltje vol foute rock à la Alice Cooper, Kiss en Bon Jovi, maar wel erg kort. Op de vraag waarom er voor een tweede EP gekozen is in plaats van een volwaardig album geeft Sonia aan dat ze vooral streven naar kwaliteit, en niet naar kwantiteit. Daarnaast speelt ook mee dat de EP volledig in eigen beheer wordt uitgegeven.

Door alles in eigen beheer uit te geven moet de band zelf de hele productie uit eigen vermogen bekostigen. Dat geld voor de muziek, maar ook voor de muziekvideo’s en promotie. Doordat de band ernaar streeft om een bepaald niveau van kwaliteit te kunnen leveren, was een EP met vier nummers met oog op het budget de beste keuze. Die vier nummers konden ze dan zo perfect mogelijk opnemen en neerzetten, met muziekvideo’s en al.

Sonia geeft aan dat er ook al interesse is getoond vanuit diverse labels, maar zij is van mening dat hun waarde groter moet zijn dan wat zij als band op dit moment individueel kunnen bewerkstelligen. Daarbij geeft ze ook aan materiaal genoeg te hebben om een heel album mee te kunne vullen, maar voorlopig vindt ze het prima zoals het nu gaat.

Het is dan ook een bewuste keuze om deze EP voorlopig in eigen beheer uit te geven. Sonia geeft aan in genoeg bands te hebben gezeten die aan een label gelieerd zijn. Ze weet wat de waarde kan zijn van een label achter de band, zo heeft een label vaak een groot en goed netwerk of advocaten. De vraag is alleen hoeveel dat in dit stadium van Cobra Spell waard is. Iets als PR kan ook als onafhankelijke band worden uitbesteed tegen betaling aan een externe partij, of je doet het zelf.

Cobra Spell bevindt zich nog een beetje in die beginfase. Met de bandfoto’s en muziekvideo’s treden we nu voor het eerst als band naar buiten. Hoewel alles beter wordt ontvangen dan verwacht, was het een risico om alles te investeren in één groot album. Dat zou misschien te veel zijn geweest, aldus Sonia. Vandaar dat de band heeft besloten het strategisch aan te pakken door stapje voor stapje hoge kwaliteit te leveren.

Een zware beslissing


Onlangs maakte Sonia bekend om de grotendeels Braziliaanse death-metal band Crypta te verlaten om zich volledig te kunnen focussen op Cobra Spell. Wanneer haar naar deze keuze gevraagd wordt, lijkt Sonia moeite te hebben om haar emotie in te houden. Ze geeft ook aan dat dit een hele zware beslissing is geweest, gezien ze aan de wieg van de band heeft gestaan. Ze heeft het begin mee mogen maken en samen met haar collega’s de band mogen zien groeien.

Daarentegen geeft ze ook aan dat Cobra Spell nooit de hoogste prioriteit heeft gehad. Ze heeft niet altijd evenveel tijd en moeite kunnen steken in dat project. Toch is Cobra Spell voor haar een manier om te doen wat zij wil. Het concept is ook ontstaan toen ze stilstond bij wat haar inspireerde in de muziek, waarom zij muzikant wilde worden en wat zij wil spelen. De manier waarop bands als KISS optreden, dat was haar droom. Maar die droom kreeg nooit de prioriteit die het verdient.

“Ik keek altijd naar wat mij vooruit kon helpen als muzikant. Moet ik met bekendere muzikanten werken? Moet ik veel touren? En dat vond ik ook echt cool, samen met muzikanten spelen die dezelfde muziek mooi vinden en ook je passie delen… Maar soms moet je je eigen ideeën onderdrukken als je in een band zit waar je niet 100% de vrijheid hebt om iets bij te dragen.

Ik droeg veel bij aan Crypta, maar je hebt toch te maken met een democratie. Dat is ook goed, dat geeft structuur aan een band, maar voor mij werkt dat niet altijd even goed. Ik heb best een unieke manier om mij te uiten als een songwriter. Ik voelde me toch een beetje gelimiteerd. Dus moest ik kiezen voor wat ik zelf wil gaan doen. Als ik een blije muzikant wil zijn en blij wil zijn met wat ik doe, moet ik voor mijzelf kiezen.

Daarnaast heb ik al zo hard gewerkt om te komen waar ik nu ben, dat het voor mezelf ook goed voelt om deze keuze nu te maken. Zo ging het eigenlijk. Zo heb ik de keuze gemaakt. Ik wens Crypta ook gewoon het beste, ik blijf nog steeds bevriend. Er is ook totaal geen drama, zij respecteren mijn keuze en zien ook dat dit het beste is voor de band. Zij verdienen ook een gitarist die zich vol in kan zetten voor Crypta, en de muziek kan schrijven die zij willen.

Ik heb nu volledig de tijd om aan Cobra Spell te werken, en ik merk ook dat er ontzettend veel kansen op mijn pas komen. Meer dan verwacht. Want ik vond het wel eng om een grote band te verlaten voor iets dat nog zo onzeker is. Voor iets dat voorheen maar een side-project was, waar we nog maar één keer mee hebben opgetreden. Het voelt een beetje onzeker. Maar ik ben ervan overtuigd dat het de goede keuze is!”.

Op de vraag of Sonia die democratie niet ervaart binnen het vijfkoppige Cobra Spell is ze open. Ze geeft aan dat bij Cobra Spell vanaf het begin al duidelijk is geweest dat zij de verantwoordelijkheid heeft voor de composities, en dat haar vriend verantwoordelijk is voor de teksten. De rest van de band kan zich hierin vinden, waardoor Sonia zichzelf binnen Cobra Spell kan uiten zoals zij wil.

Internationaal karakter


Wie naar de carrière van Sonia kijkt, zal al snel zien dat Sonia veel betrokken is bij internationale projecten waarbij de bandleden vaak verspreid over de wereld leven. Wanneer haar wordt gevraagd of dit ook een bewuste keuze is, of dat ze iets mist in de Nederlandse rock-scene, geeft ze aan dat ze ook al in veel Nederlandse bands heeft gespeeld. Het probleem is echter dat zij vaak als enige in de band zich volledig over wilde geven aan een carrière in de muziek.

Haar bandleden waren in haar ervaring minder gedreven om er volledig voor te gaan. Dat frustreerde haar. Daarom maakte ze de keuze om zich destijds aan te sluiten bij het Zwitserse Burning Witches, wiens leden volgens haar echt heel erg gedreven waren. Ze geeft ook aan van mening te zijn dat om mensen te ontmoeten die net zo gedreven zijn ze ook echt naar het buitenland moest.

Binnen de huidige line-up van Cobra Spell wonen ook twee leden in het buitenland. Het maakt het volgens Sonia er op professioneel vlak niet veel moeilijker op. De drummer woont in Frankrijk op ongeveer twee uur rijden, dus dat valt mee. De zanger woont in Italië, ook dat is nog te overzien. Zeker gezien Cobra Spell toch van plan is veel in het buitenland op te treden, en ook voor optredens of opnames in eigen land de reistijden zijn te overzien.

Op vriendschappelijk vlak geeft Sonia aan er wel veel moeite mee te hebben. Je hebt toch net wat minder makkelijk contact met elkaar als je in verschillende landen of zelfs werelddelen woont, dat is wel nodig om de vlam brandend te houden. Gelukkig wonen mede-gitariste Esmée en bassiste Angelina beiden in Nederland en dus dichtbij, wat het onderhouden van de vriendschap een stuk eenvoudiger maakt.

Vrouwen in een mannenwereldje


De bands waar Sonia bekend mee is geworden bestaan voor het grootste deel uit vrouwen, bands als Burning Witches en Crypta zelfs volledig. Dat het metal-wereldje helaas door mannen wordt gedomineerd staat buiten kijf, net als dat een vrouw in een metal band vaak wordt benadrukt in de marketing en PR.

Wanneer Sonia wordt gevraagd hoe zij hier tegenaan kijkt geeft ze aan het een goed iets te vinden dat het benadrukt wordt. Juist om vrouwen aan te moedigen dat ook zij het ver kunnen schoppen in dit wereldje is het goed dat de weinig vrouwen die metal spelen extra aandacht krijgen.

“Ik hoor van veel mensen die een hekel hebben aan termen als ‘female fronted’ hebben dat dat is omdat die term hun juist speciaal maakt, wat ze zelf niet nodig vinden. Maar ik vind juist als er zo weinig vrouwen zijn, dat je dat extra aandacht moet geven. Zo krijg je meer rolmodellen, en zodat die vrouwelijke rolmodellen andere vrouwen kunnen inspireren om ook een instrument te gaan pakken, of te beginnen met zingen.

Er is gewoon onbalans tussen genders in de metalwereld. Je kan dat niet veranderen als je er geen aandacht aan besteed. Als je daar niks aan doet, blijft het ook zo. Als je daarentegen die kleine groep wat meer aandacht kan geven, kan daar misschien verandering in komen. Daarom vind ik het heel cool dat er bands zijn die volledig uit vrouwen bestaan.

Ik merkte toen ik in Crypta zat dat we heel veel video’s hebben ontvangen van veel jonge meiden die een cover speelden op hun gitaar, of zang. Dat had ik in geen andere band nog echt meegemaakt, dus toen zag ik het effect daarvan. En ik zie ook wel dat het door labels wordt gebruikt als een unique selling point, maar ik zie dat niet zo. Ik doe het ook niet om die reden, maar ik werk graag met vrouwen om een rolmodel te kunnen zijn en om meer vrouwen te inspireren”.

“Kan me niks schelen!”


Als ultieme liefdesbrief aan heerlijk foute rock, kleed Cobra Spell zich in bijhorende flamboyante outfits, uitgedost met grootse, sensuele make-up. Inhakend op vrouwen in de metal kan men zich vast voorstellen dat dit ook ongewenste aandacht naar zich toe trekt. De outfits zijn vaak redelijk schaars. Wanneer Sonia gevraagd wordt hoe zij hier mee omgaat zegt ze zelfverzekerd: “Kan me niks schelen!”.

“Om eerlijk te zijn ben ik in de muziek, omdat ik het leuk vind om muziek te maken. Ik uit mij hoe ik mij wil uiten. Het leuke aan deze stijl van 80s rock is dat er bijna geen regels zijn waar je je aan moet houden. In die tijd droegen ze alle kleuren en prints en whatever. Neem de podiumpresentatie van David Lee Roth, ok dat zijn geen schaars geklede vrouwen, maar heb je gezien hoe die gast zich kleed? Dat is super gek en cool, vind ik. Waarom kunnen vrouwen dat dan niet en mannen wel?

Cobra Spell heeft nu eenmaal een concept, en dat concept is eigenlijk lekkere sleazy rock. Muziek die gewoon sexy en cool is. Ik snap dat het gek klinkt, maar het is 80s rock. Zo ging het toen nou eenmaal. Het gaat over feesten en uitgaan, dat soort dingen. Het hoort bij onze stijl. Wij voelen ons comfortabel daarbij.

We krijgen veel reacties, veel negatief maar ook veel positief. We krijgen van alles, maar ik heb nooit echt seksistische of heftige opmerkingen gehad. Ja soms wel, maar dat was ook al voor Cobra Spell. Dat heb je altijd wel een beetje, maar het beste wat je kan doen is dat negeren en gewoon jezelf zijn!”.


Als laatste boodschap wil Sonia nog meegeven dat Cobra Spell inmiddels hun tweede EP, ‘Anthems Of The Night’ in eigen beheer heeft uitgegeven. Er zijn ook fysieke exemplaren te bestellen via hun webshop. Wie Cobra Spell live wil zien kan op 6 mei afreizen naar Baroeg in Rotterdam, op 3 september naar Roosendaal Open Air, of een van de vele andere geplande optredens in Europa.

“Stay Wild!” – Sonia Anubis

Cobra Spell op social media:


Instagram: https://www.instagram.com/cobraspell/
Facebook: https://www.facebook.com/cobraspell
Website: https://www.cobraspell.com/
YouTube: https://www.youtube.com/cobraspell

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ