NIGHT GAUN – THE ROOM
|Via Terror From Hell Records brengt de Italiaanse Doom Metalband Night Gaun hun tweede album ‘The Room’ uit. Vorige releases waren het titelloze debuut ‘Night Gaun’ (2014) En een EP getiteld ‘Jupiter’s Fall’ (2016), De band heeft regelmatig een labelswitch gemaakt, want het debuut kwam uit via Bloodrock Records en de EP via het Canadese label Temple of Mystery, voordat de band een platencontract tekende bij hun huidige label.
De band kent tevens een aardig live cv; Na hun oprichting in 2013 tourt de band samen met Doom Metal landgenoten Black Oath door zowat heel Italië heen om Night Gaun onder de aandacht te brengen. Ter promotie van hun EP trad de band in 2016 op het festival Hammer Of Doom met o.a. bands als Antimatter, Primordial, en Samael. En in 2017 stond de band nog samen met Cryptic Brood op het Black Forest Fest. Tevens verzorgde Night Gaun in 2015 en 2016 nog voorprogramma’s van Cauchemar en Abysmal Grief. Harde werkers dus, de heren van Night Gaun…
Hoe het album straks ook mag gaan uitpakken, ze hebben mijn compliment al binnen voor het cover artwork van ‘The Room’. Het ontwerp, gemaakt door Nicola Samorí, is eigenlijk een olieschilderij op canvas. Maar wat een gave afbeelding! Echt supermooi!
De titeltrack ‘The Room’ opent het album met een sample van iemand die op een deur klopt en, zodra deze wordt geopend, begint de muziek. Na een gitaarriff beginnen de vocals van zanger GC, die een mooie, melodramatische klank in zijn vocal heeft. Op de volgende track ‘Penance’ bouwt de band hun sound verder uit met een stevige, melodieuze Doom sound en een tempo die zich mooi met elkaar afwisselt. Ook vocaal bouwt zanger CG zijn vocalsound verder uit met een prettige afwisseling van uithalen en een melodramatische klank in zijn stem. Op deze track weet de band de sound en vocalen mooi met elkaar over te laten lopen.
De uitbouw van de sound en vocalen gaat lekker verder op de daaropvolgende tracks ‘Oval Portrait’ en ‘Veil’. Een mooie melodieuze gitaarriff en een theatrale voorstelling van de lyrics maken ‘Oval Portrait’ tot een prachtige track. Verrassend op deze track is de stevige aanloop naar het einde en uitstekende gitaarsolo van gitarist Zenn. ‘Veil’ weet afwisseling in de sound aan te brengen met een stevig gitaarspel onder een stuwende Basslijn en prima drumspel. Prima track, waarmee de band het album interessant weet te houden.
Afsluiters ‘Labyrinth’ en ‘The Owl’ zijn met elk negen minuten de langste tracks op het album. ‘Labyrinth’ begint met een typisch rustige en melancholische gitaarriff, om dit vervolgens af te wisselen gedurende de gehele track met intervallen van stevig gitaarspel. Tevens weet de band met een soundeffect van een syntesizer een mystiek bridge neer te zetten. Vanuit ‘Labyrinth’ loopt de sound direct door naar afsluiter ‘The Owl’. Deze track verschilt in alle opzichten nauwelijks met de voorganger, maar nog steeds weet Night Gaun de luisteraar te blijven boeien door de uitstekende kwaliteit van de muziek.
Gedurende het gehele album weet de band zeer onderhoudend te klinken en hun muziek op een theatrale en zeer aangename wijze te brengen. Tevens weten zij de afwisseling in de sound goed aan te brengen door wisseling van het tempo. Qua sound en muziek is de luisteraar gauw geneigd om een vergelijking te maken met Candlemass, maar dat zou volledig onterecht zijn. De band weet duidelijk hun eigen stempel te drukken in de muziek en vocalen. Prima album voor de liefhebber. (85/100) (Terror From Hell Records)
TRACKLIST THE ROOM:
1. The Room
2. Penance
3. Oval Portrait
4. Veil
5. Labyrinth
6. The Owl
LINE UP NIGHT GAUN:
GC: Guitars and Vocals
Zenn: Guitars
Araas: Bass
Tystnaden: Drums