Ultieme ‘Rock & Roll Show’ met Birth of Joy en PAUW
|Paradiso heeft op 20 december twee van de belangrijkste psychedelische rockbands in huis gehaald. De dromerige spacerockers van PAUW vieren samen met de rauwe bluesbeesten van Birth of Joy hun laatste clubshow van 2015 in de grote zaal van Paradiso, misschien wel de allermooiste popzaal van ons land.
PAUW
De geschiedenis van PAUW begint in 2014, wanneer een aantal vrienden de koppen bij elkaar steekt. Ze besluiten een band te beginnen, gebaseerd op hun gezamenlijke passie voor sixties en seventies psychedelica. Met slechts een demo met 4 nummers meldden ze zich aan voor het rondreizende bandjescircus de Popronde. Tot hun verbazing worden ze voor 38 shows geboekt, een record voor de Popronde. Ondertussen werd de band ook opgepikt door 3fm en De Wereld Draait Door. PAUW speelde in het voorprogramma van Temples en Elephant Stone en de band mocht de aftershow van Kasabian verzorgen.
2015 Was een mooi jaar voor PAUW, de band speelde op alle grote festivals en als klap op de vuurpijl komt PAUW naar Paradiso met hun nog verse debuutalbum ‘Macrocosm Microcosm’ op zak.
PAUW beschrijft zichzelf als: “Met een op hol geslagen drummer, een bombastische bassist, een betoverende toetsenist en een charismatische gitarist met dromerige vocalen neemt PAUW je mee op een magistrale en onvergetelijke trip, die velen nog lang zal heugen.” En dat is geen woord teveel gezegd.
Duidelijk onder de indruk van de entourage betrad de band het podium. Onder aanvoering van de donderende klappen van drummer Rens Ottink speelde de band de zenuwen van zich af in een vurig instrumentaal intro. Opener ‘Visions’ liet gelijk horen waar de kracht van PAUW ligt: Een catchy orgelmelodie van voormalig roadie Kees Braam, pompende ritmes door drummer Rens en bassist Eszl du Vois en wijdse gitaren en bovenal dromerige zang van Brian Pots. Met lange psychedelische intro’s, soms juichende gitaarakkoorden en altijd weer die lieflijke stem nam PAUW Paradiso mee op een muzikale trip, bijvoorbeeld op het betoverende ‘Memories’. Of in ‘Intents’ waar een snijdende gitaarriff voor het nodige tegenspel zorgde in het lieflijke refrein.
De set van PAUW was mooi opgebouwd en de band had het beste voor het laatst bewaard: Het psychedelische ‘High Tide’ was weer zo’n psychedelisch juweeltje waar de dromerige stem van Brian prachtig samenviel met de wijdse tapijten van orgel en gitaar. Het bijna oosters aandoende ‘Shambhala’ is het prijsnummer van PAUW en vormde ook het hoogtepunt van de gave show van deze nog jonge band. Het publiek probeerde massaal de band over te halen om “Nog een liedje!” te spelen. Maar het tijdsschema stond dat niet toe, dat is het lot van de band die het eerste het podium betreedt.
De psychedelische rock van PAUW komt live vele malen krachtiger over dan op de plaat. PAUW is een band om in de gaten te houden.
Birth of Joy
Birth of Joy is een van de meest succesvolle bands die voortkomen uit de Herman Brood academie. Het powerrock trio kan indrukwekkende cijfers overleggen: 3 studioalbums, 1 live dubbelalbum, meer dan 450 shows, waaronder maar liefst 172 in 2014. Naast dit leven on the road zagen drummer Bob Hogenelst en orgelman Gertjan Gutman nog kans om af te studeren aan het conservatorium. Aan muzikaal vernuft dus geen gebrek bij Birth of Joy. Maar de band heeft zich vooral bewezen als een “High energy – in your face rock ’n roll band”. Of zoals ze het zelf omschrijven: “Sixties on Steroids – Psychedelic Organ Rock&Roll”.
Birth of Joy is al jaren groter in Frankrijk dan in ons eigen land. Ze namen niet voor niets hun geweldige live album ‘Live at Ubu’ op in de Ubu in Rennes. De band staat op het punt om een nieuw album uit te brengen: ‘Get Well’, dit moet Birth of Joy de welverdiende doorbraak in eigen land opleveren.
Na de show van PAUW kostte het enige tijd voor de indrukwekkende drumkit van Bob Hogenelst was opgebouwd, maar toen ook de geluksmuntjes aan de bassdrums waren bevestigd was het dan toch tijd voor het hoofdgerecht van de avond.
Paradiso was inmiddels volgestroomd en vakkundig opgewarmd door PAUW toen Birth of Joy het podium betrad. De mannen doken gelijk in het diepe door te starten met ‘You Got Me Howling’ van hun in februari te verschijnen nieuwe plaat ‘Get Well’. Keihard rockend en snaarstrak zette Birth of Joy daarmee de toon voor de show die ging komen. De psychedelische orgelklanken waarmee Gertjan een lange jam omvormde in ‘Devil’s Paradise’ werden met gejuich ontvangen. Wat een energie wist de band te leggen in dit toch relatief trage maar bloedmooie nummer. Kevin’s gitaar gilde het uit, Gertjans orgels ronkten en gierden en altijd waren daar die machtige klappen van Bob die Birth of Joy voortstuwden. Of de band nu live favorieten als ‘Grow’ speelde of nog totaal onbekende nummers van het nieuwe album als ‘Meet Me At the Bottom’, het publiek vond het prachtig en de moshpit werd alleen maar groter naarmate de show vorderde. Een opwindende uitvoering van ‘Rock & Roll Show’ liep uit in een knallende drumsolo, waarna het nummer naar een hoogtepunt werd gebracht en het publiek volledig uit z’n dak ging. Een songtitel die niet beter op z’n plaats kon zijn dan vanavond.
‘Midnight Cruise’, alweer een nieuw nummer, toonde een minder bekende kant van Birth of Joy, soulvol en sensueel vielen de stem van Kevin, GertJan’s orgel en de gierende gitaarsolo samen. ‘Three Day Road’ vormde het psychedelische hoogtepunt van Birth of Joy’s show met zijn spannende opbouw waarin ronkende orgels afgewisseld werden met een enkele tik op een cymbaal. Hierna ging het gas weer vol open met het stuwende ‘Make Things Happen’, het grommende ‘Hands Down’ en de knallende afsluiter ‘Know Where To Run’. Paradiso was inmiddels veranderd in een springende massa.
Hartstochtelijk bleef het publiek “We want more roepen” zodat de band wel terug moest komen en heel Paradiso nog één keer helemaal losging op het bij vlagen ironische ‘Monsters’.
De mannen van Birth of Joy waren zichtbaar onder de indruk van hun eerste headliner show in de grote zaal van Paradiso. Ze wisten deze spanning om te zetten in een geweldige rock ’n roll show die rauw, hard, energiek en sensueel tegelijk was. De nieuwe nummers die in Paradiso ten gehore werden gebracht beloven wat voor het in februari uit te brengen nieuwe album. Op de valreep van 2015 was dit een van de allerbeste shows van het jaar.