EYE viert veertigjarig bestaan punkmuziek
|EYE Filmmuseum viert het veertigjarig bestaan van punk met films, optredens, een punkwandeling en een punkmuseum. Op het programma staan bijna veertig films (van Jim Jarmusch’ cultklassieker Permanent Vacation tot het recente Pussy Riot: A Punk Prayer), optredens van vijftien hedendaagse punkbands en voordrachten. Een van de genodigden is Don Letts, de DJ die in 1976 punk, dub en reggae samenbracht in de Londense club The Roxy. Ook filmmaker Amos Poe, regisseur van de vroege punkdocumentaire The Blank Generation (1976) en de gruizige speelfilm Subway Riders (1981), komt naar EYE.
Het jaar 1976: met de economie op een dieptepunt, massale (jongeren)werkloosheid, tergende woningnood en de onverbiddelijke opkomst van de neoliberale Margaret Thatcher zag het er somber uit voor de jeugd. Maar zie: The Sex Pistols brachten hun verpletterende debuutsingle ‘Anarchy in the UK’ uit en jongeren namen de boel in eigen hand – van New York tot Londen, van Amsterdam tot Berlijn. Ze kraakten, ramden in drie akkoorden hun ongenoegen muzikaal de wereld in, maakten piratenradio en -TV, richtten muzieklabels op en zorgden voor een furieuze vernieuwing van de cultuur. Nu beroemde kunstenaars als Vivienne Westwood, Nick Cave, Damien Hirst en Jim Jarmusch lieten zich niet stoppen door gebrek aan geld en kansen maar omarmden het Do It Yourself-principe van het No Future-decennium.
Film
Met FURY! Punk Culture doet EYE deze opwindende tijd herleven. Hoe de rebelse punkhouding zijn neerslag kreeg is te zien in een drie weken durend programma, waarin het cinematografisch verleden van de punk op het doek wordt gebracht. Te zien zijn speelfilms als Jim Jarmusch’ debuut Permanent Vacation (1980), Frank Wierings Andy, bloed en blond haar (1979), The Great Rock ’n Roll Swindle (1980) van Julien Temple en Abel Ferrara’s over the top horrorflick The Driller Killer (1979).
Documentaire-liefhebbers komen aan hun trekken met voorstellingen van Julien Temples The Filth & the Fury (2000, met Pistols Rotten, Cook, Jones en manager McLaren) en The Blank Generation (1976, met Blondie en Jayne County) van underground filmmakers Amos Poe en Ivan Král. Zelden vertoonde beelden van de Nederlandse punkcultuur zijn te zien in de programma’s Groeten uit Amsterdam en Groeten uit Rotterdam, waarin aandacht is voor de hoofdrolspelers in het gekraakte kunstenaarspand Conradstraat en de scene rond de Rotterdamse band de Rondos.
Muziek
Maar liefst vijftien bands treden aan om de punkspirit uit te dragen; op het programma staan: The Ex (opgericht in 1979), OD Kids, The Restarts, Real Danger, Antillectual, The Shining, Man Lifting Banner, Vitamin X, Need, ET Explore Me, Anomalys, The Fake-O’s, The Local Spastics en Karel Anker en de Joden.
EYE brengt in eigen beheer een LP uit met daarop van alle bands een nummer.
Overig
Met spoken-word-optredens, de verkoop van platen, zines, T-shirts en een punkwandeling door Amsterdam geeft EYE drie weken lang kleur aan het fenomeen punk. Punkverzamelaar Bert Broodje schetst in zijn gratis toegankelijke museum in de EYE-garderobe een eigenzinnig beeld van het begin van Britse punk en de nederpunktijd van 1976 tot 1982 aan de hand van museumstukken uit zijn collectie.
(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)