Drie Helloween re-issues op 18 November op dubbel LP

Facebookrssmail

helloween8Karl-UlrichWalterbach’s Noise Records onstond in de late jaren 70 / begin jaren 80 in de punkscene van West Berlijn. Tegen een achtergrond van de Muur, linkse idealen en antioverheid sentimenten brengt Walterbach twee punk compilaties uit: Soundtracks zum Untergang (Soundtracks to the Downfall), op zijn eerste label Aggressive Rockproduktionen, ook bekend als AGR.

Beinvloed door de hardcore punk band Black Flag, Walterbachs interesse in punk slaat om naar metal en in 1983 zet hij Noise Records op als het Europese equivalent voor bands als Metallica en Slayer. Vanaf dat moment worder er tal van bands getekend die een stempel zullen drukken op de underground metal scene.

De eerste releases, inclusief de Death Metal compilatie uit 1984, leggen de fundering voor het succes van Europese metal bands als Grave Digger, Hellhammer (later Celtic Frost), Helloween, Kreator, Running Wild en Tankard. Deze bands zullen uitgroeien tot de smaakmakers van het label en gaan zeer vooruitstrevend en innovatief te werk binnen hun eigen genre – death metal (Celtic Frost), power metal (Helloween), en thrash metal (Kreator).

Het roster van het label was divers aan muziek stijlen. Coroner werd beschouwd als wereld’s meest talentvolle powertrio in metal met de hypnotiserende sound van gitaarheld Tommy T. Baron. Mordred zette de rap metal scene op zijn kop en de ‘streetlevel rhymes’ van Scott Holderby inspreerde bands als Rage Against The Machine en Korn. Rage bracht zeer goed ontvangen melodische metal albums uit en de Britse thrashband Sabbat introduceerde Andy Sneap in de metal scene. Denk ook aan de sci-fi beinvloede ‘weirde’ rock van Voivod en de krankzinnige math metal van Watchtower

Maar het was het enorme succes van Helloween in de late jaren 80 dat Noise naar grote hoogte stuwde. De albums Keeper of the Seven Keys (Part I and II) waren trendsetters voor het genre. Met de geweldige zanger Michael Kiske en de singles “Future World” en “I Want Out”, was Helloween de eerste Noise band die een miljoen albums verkocht.
In 1987 was het ‘pirate metal’ act Running Wild die met hun album Under Jolly Roger een kwart miljoen exemplaren verkocht en de headliner status kreeg op het vasteland van Europa, maar ook Celtic Frost verstevendigde zijn positie als de meest avontuurlijke metal band met hun album Into the Pandemonium. Kreator zette German thrash metal op de kaart met een reeks geweldige platen, op de voet gevolgd door Tankard – de eerste ‘beer metal’ band.

Toen in 1989 de Muur viel veranderde er veel in de muziekscene en in het politieke landschap. Op dat moment werd Noise gedistribueerd in 43 landen, had een winst gevende back catalogus en onvermindeerde afzetmarkten zoals Japan waardoor het label kon overleven ondanks de teruglopende verkopen en de negatieve waarneming door het publiek van de metal scene. In de turbulente jaren 90 waarin de meer alternatieve bands populair waren, zorgen Kai Hansen’s Gamma Ray, Engelse folk metallers Skyclad, melodische metal band Kamelot en Stratovarius uit Finland ervoor dat het label levensvatbaar bleef.

In 2001 verkocht Walterbach Noise aan Sanctuary Music omdat hij geen zin had de strijd aan te gaan met de digitale revolutie. Sanctuary bestuurde Noise zes jaar lang en lanceerde de carriere van powermetal sensatie Dragonforce totdat Sanctuary in 2007 verkocht werd aan Universal Music. Er werd niet veel gedaan met de catalogus.

Tot nu…

BMG kocht Sanctuary van Universal Music in 2013 met het plan om Noise Records terug op de kaart zetten. Er komt dit jaar een uitgebreide campagne met een selectie van Best Of dubbelcd’s van een aantal Noise bands zoals Skyclad, Coroner, Helloween, Kreator, Running Wild, Tankard, Voivod en meer. Deze releases bevatten classic tracks, nieuwe mastering, een uitgebreid boekwerk en zeldzaam bonus materiaal.

De campagne toont aan dat er zijn maar weinig metal labels zijn met zo’n tijdloos rooster en zo’n lange levensduur en relevantie als Noise. Veel van de bands die Karl-Ulrich Walterbach tekende en doorontwikkelde zijn populairder geworden in de loop der jaren wat aantoont dat Noise niet bestond uit voorbijgaande trends. Noise was een beweging.

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ