Bloody Hammers – The Horrofic Face Of Bloody Hammers
|Bloody Hammers is een Amerikaans eenmansproject van Anders Manga die als sinds 2011 zijn duistere muziek door het heelal stuurt. Voor hij met Bloody Hammers op de proppen kwam, musiceerde hij onder de naam Darkwave en bracht hij muziek dat onder de noemer death-rock te plaatsen was. Met zijn Bloody Hammers project tapt de man uit een duister vaatje dat een mix herbergt van gothic, dark, doom en new wave dat hij verweeft tot prachtige luisterstukken. Zijn tweede album ‘Lovely Sort Of Death’ dat in de zomer van vorig jaar bij hetzelfde label verscheen was een pareltje in zijn genre en een mens hoopt dan vooral dat de opvolger minstens voor eenzelfde oorgasme zorgt.
Al bij de opener ‘Gates Of Hell’ merk je dat Manga het deze keer anders aangepakt heeft. Van bij de openingsnoot zit er tempo in het nummer dat vooral herinneringen oproept aan het betere new wave werk uit de eighties. Om een idee te hebben in welke richting je ‘Gates Of Hell’ kan plaatsen denken we aan de ‘Temple Of Love’ van Sisters Of Mercy. Hetzelfde kan je zeggen van opvolger ‘Blood’. Hierin wordt echter meer harde moderne thrashy rock geïntegreerd en krijgen de keyboards een belangrijke functie om de song naar een hoger niveau te tillen. Let vooral op het plotse einde van de song. Afgaand op het derde nummer op deze mini maakt Anders muzikaal een omgekeerde beweging. Ging hij op ‘Lovely Sort Of Death’ nog van trage met doomgeluiden doorspekte geluiden naar snellere met new wave bevolkte rocksongs dan evolueert hij deze keer van harde nummers met tempo naar trager materiaal zoals je kan horen op ‘Beyond’.
Wat ook opvalt is dat de muziek die Manga gecomponeerd heeft op het eerste deel nog wel drama bevat maar minder triest geworden is. Misschien dat de man het geluk gevonden heeft want op de bijgevoegde foto’s van de band staat er een dame naast hem en misschien heeft zij er voor gezorgd dat de triestesse uit de songs van ‘Lovely Sort Of Death’ verdwenen. Feit is dat de songs op ‘The Horrorfic Face of Bloody Hammers’ muzikaal nauwer bij elkaar aansluiten en vooral meer tempo herbergen. Gelukkig vergeet de man ook niet te zorgen voor magistraal gecomponeerde nummers die beklijvend zijn ondanks dat hij verder experimenteert met de stijlen die hij integreert in het geluid van Bloody Hammers. Het effect van het trage ‘All The Colours Of The Dark’ met de ronkende gitaren op de achtergrond zorgt wederom voor een perfecte combinatie van de diverse door Bloody Hammers gebruikte stijlen in een song. Het duo gaat op hetzelfde elan verder op ‘The Bloodsucker Leads The Dance’ om zo in perfecte schoonheid te eindigen.
Bloody Hammers weet al het goede uit ‘Lovely Sort Of Death’ te bevestigen en is zelfs nog verder geëvolueerd waardoor de composities nog dieper door merg en been gaan.
(95/100, Napalm Records)
Side A
1. Gates of Hell
2. Blood
3. The Beyond
Side B
4. Vultures Circle Overland
5. All the Colors of the Dark
6. The Bloodsucker Leads the Dance