Bleeding Gods verrast op eigen CD release party in Amersfoort

Facebookrssmail

Op 12 januari verscheen het tweede album ‘Dodekathlon’ van de Utrechtse black / death metal formatie Bleeding Gods via het vermaarde label Nuclear Blast. Op vrijdag 2 februari wordt ter ere van deze release een feest gevierd in het Amersfoortse Fluor. Feestvieren doe je vanzelfsprekend niet alleen en Bleeding Gods heeft dan ook een drietal bands uitgenodigd om deze mijlpaal met hen mee te vieren. Iets dat getuigd van een flinke dosis zelfvertrouwen is dat voor deze show niet de minste namen zijn uitgenodigd, zo staat er behalve de lokale black metallers van Weltschmerz en de eveneens uit Amersfoort afkomstige death metal band Deatnmarch de technische death metal band Apophys op het podium.

Weltschmerz is de band die het spits mag afbijten. De band is ontstaan in 2009 en datzelfde jaar verscheen de EP ‘Cry for War’. Na een demo en een split verscheen in 2014 het debuut album ‘Odium Humani Generis’. Weltschmerz weet van de opening te overtuigen, zowel muzikaal als qua podium presentatie. Met de traditionele corpse paint op het gelaat brengt de band een sterk optreden. Met nummers als ‘Ab Aeterno’ en ‘Mysterium Iniquitatis’ pakt Weltschmerz stevig uit waarbij de ijzige en brute vocalen sterk en opvallend zijn. Het geluid staat goed en is in balans zodat ook de melodielijnen goed tot haar rechtkomen. Weltschmerz zorgt voor een verrassend sterke opening van de avond.

Deathmarch is een nog vrij jonge death metal formatie ontstaan in 2016. De bandleden hebben gespeeld of spelen nog in verschillende projecten, zo hanteert bijvoorbeeld Bodyfarm drummer Quint Meerbeek in deze band de gitaar. Na een demo in 2017 verscheen eind vorig jaar de eerste EP ‘Dismember’. Deathmarch brengt een old school death metaal variant met brutal vocalen. Wat jammer is, is dat bij het openingsnummer de vocalen wat hard staan ten opzichte van de instrumenten en overheersen. Later is dit bijgesteld en zijn de knappe en gevarieerde vocalen van Dirk Willems in balans met de rest. Deathmarch is een band om in de gaten te houden, daar waar de podium presentatie beter kan staat het muzikaal als een huis.

De technische death metal  band Apophys bracht, net als Bleeding Gods, in januari het tweede album uit. Na het debuut, ‘Prime Incursion’ uit 2015 verscheen met ‘Devoratis’ op 22 januari de opvolger. Een goed ontvangen album dat in tegenstelling tot het meer brute debuut meer nuance kent en daarmee veel toegankelijker is. Vanaf openers ‘Deadlock’ en ‘Children Of The Stars’ van het nieuwe album maakt Apophys meteen duidelijk waarom het tot de top van het technische death metal genre behoort. Met een wederom excelereerde zanger in Kevin Quilligan, die in zijn brute vocalen de nodige emotie weet te stoppen en een sterke expressie op het podium brengt grijpt de band met ‘The Red Planet’ terug naar het debuut album. De eerste pit ontstaat voor het podium en met een strakke ritmesectie zorgt Apophys voor een sterk optreden. Oude nummers als ‘Humanity’s Epilogue’ en ‘The Antidote’ worden afgewisseld met nummers van het nieuwe album en zorgen voor bruut vermaak. Apophys sluit af met het sterke ‘Retaliate’ en sluit een sterk optreden perfect af.

Tussen het verschijnen van de debuutplaat ‘Shepherd of Souls’ in 2016 en de release van de opvolger ‘Dodekathlon’ in januari is er veel veranderd voor het Utrechtse Bleeding Gods. Het harde werken heeft zich uitbetaald en de band tekende een deal met Nuclear Blast Records dat het nieuwe schijfje wereldwijd uitbracht op 12 januari dit jaar. Het album is groots opgepakt in de verschillende media en voorzichtig worden de eerste vruchten geplukt. Zo gaat Bleeding Gods bijvoorbeeld op tour in Japan, maar vanavond is het Amersfoortse Fluor de plaats van handeling. Wanneer de band het podium opkomt blijkt er meer veranderd te zijn dan alleen een muzikale koerswijziging. wat als eerste opvalt is de kledij en de schmink die de band een volledig andere en professionele uitstraling geven op het podium.

Bleeding Gods speelt nagenoeg het volledige nieuwe album en opent met ‘Bloodguilt’. Een sterke opener die gedragen wordt door de symfonische klanken en waarbij zanger Mark Huisman zich direct toont als een waar frontman. Wanneer het publiek de eerste impressie heeft heeft verwerkt en het snelle, brute ‘Beloved By Artemis’ door de speakers galmt ontstaat er een flinke pit, het rustige tussenstuk in het nummer geeft wat rust en geeft ruimte voor sterke gitaarsolo’s. Behalve de visuele metamorfose heeft de band duidelijk stappen gemaakt en is de podium presentatie goed verzorgd. Mede door het goed verzorgde geluid brengen Ramon Ploeg en zijn bandleden de nummers als een goed geoliede machine. Uitschieters van de avond zijn de nummers ‘From Feast To Beast’ en ‘Hera´s Orchard’, welke meer dan sterk worden gespeeld. Bleeding Gods overtuigt en verrast op de eigen CD release party en is klaar voor de toekomst.

Foto’s (C) Eus Straver

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ