Fischer-Z – Swimming in Thunderstorms
|Fischer-Z vierde in 2016 alweer zijn veertigjarige jubileum – hoewel de band misschien niet de volle vier decennia actief is geweest, heeft frontman John Watts sinds 1976 bepaald niet stilgezeten. Watts bracht afwisselend met Fischer-Z en onder zijn eigen naam verschillende albums uit, en de inmiddels 64-jarige zanger en gitarist is het schrijven nog niet moe: dat blijkt wel uit het feit dat het nieuwste Fischer-Z album ‘Swimming in Thunderstorms’ 14 nummers telt. Hoewel de band tegenwoordig niet meer in zijn originele opstelling speelt, ademt het nieuwste album toch een onmiskenbare Fischer-Z-sfeer – tegelijkertijd zorgt Watts, zoals gewoonlijk, voor de nodige muzikale verrassingen en cryptische teksten die het album uniek en eigentijds maken.
Het openingsnummer, ‘Big Wide World’, is een aanstekelijk nummer waarin rock- en popinvloeden elkaar afwisselen en de melancholische tekst maakt het nummer een van de meer serieuze op het album. De opvolger ‘Stamp It Out’ heeft eveneens een wat sinister air, en voelt door de beklemmende en kritische tekst als een persoonlijke overdenking van de altijd poëtische Watts. Een andere (en, voor de Fischer-Z fan, bekende) kant van de band wordt geïntroduceerd met ‘The Islamic American’, een vrolijk en upbeat ska-achtig nummer dat doet denken aan het Fischer-Z dat in 1981 een hit had met ‘Marliese’. Dat de band ook zijn eigen versie van ballads heeft, blijkt uit nummers als ‘The Heaven Injection’ en ‘No Bohemia’, die zorgen voor een wat rustigere noot op het album.
Het titelnummer ‘Swimming in Thunderstorms’, dat het een na laatste nummer van het album is, verrast de luisteraar met zijn plotselinge afwisselingen en muzikale overgangen tussen couplet en refrein. De tegelijkertijd humoristische en poëtische tekst is typerend voor de meeste composities van Watts, die dan weer diepzinnig, dan weer bijna rebels lichtvoetig uit de hoek komt.
Van het blaaswerk in ‘Stolen’ tot de gospelachtige orgelklanken in ‘Right Now’ – het album is een bijzondere bundeling van alle invloeden, klanken en genres die samenkomen op een manier die typerend is voor het altijd verrassende Fischer-Z. Lichte, vrolijke teksten en titels (neem ‘Half Naked Girl On The Window Sill’) worden afgewisseld met melancholische nummers of maatschappelijk-kritische teksten die weerspiegelen waar Watts zich allemaal mee bezig houdt.
Zoals hij in ‘Prime’ zingt – John Watts is nog in de bloei van zijn muzikale carrière en het uitgebreide ‘Swimming in Thunderstorms’ is dan ook een waardevolle toevoeging aan de muzikale collectie voor wie Fischer-Z al meer dan veertig jaar volgt én voor wie de band pas net leert kennen (80/100) (JWFZ/So Real/PIAS)