Blank Manuskript – Himmelfahrt
|Blank Manuskript is een art rockband uit Oostenrijk, ze maken volop op gebruik psychedelische elementen en cross overs. De meeste van deze zes mannen zijn multi-instrumentalist, daarnaast hebben ze allemaal een aandeel in de zang. ‘Himmelfahrt’ is een conceptalbum dat ‘losjes’ gebaseerd is op ‘Divinia Comedia’ van Dante Alighieri. Dit gedicht uit de 14 eeuw wordt beschouwd als een hoogtepunt van de wereldliteratuur. De drie delen vertellen over een reis door het hiernamaals. Van de hel (Inferno), door het vagevuur (Purgatorio) naar het paradijs (Paradiso). Pech achtervolgt ‘Blank Manuskript’. De LP zou eigenlijk afgelopen najaar uitkomen, maar de zending werd afgekeurd. Toen zou het januari worden, maar door Corona moest het weer uitgesteld worden. Nu hopen de mannen op februari. Gelukkig is het album al wel digitaal en op CD verkrijgbaar.
Side A
De toetsen geven ‘Part 1 – Requiem’ een mooie start. Daar komen snaren, drums en nog meer toetsen bij. Dit wordt zo gespeeld dat het soms moeilijk te achterhalen is wat je precies hoort. Een requiem is een mis die in de katholieke kerk wordt opgedragen voor de doden. Je hoort van alles, behalve ‘doorsnee’ kerkmuziek. Een aantal wendingen zijn bijna bizar, maar wel boeiend. Bijna zonder dat je het merkt volgt de overgang naar ‘Part 2 – Dance of the Devils’. Door de snelle afwisseling tussen ritmes, stijlen en de wisselingen tussen de instrumenten, komt er best veel op je af. Soms zijn de rustigere delen experimenteel van opzet, al dan niet met jazz invloeden. Alles is goed verdeeld over de koptelefoon. Er zit een verrassende rust van enkele seconden in verwerkt. Dan lijkt het nummer compleet een andere kant uit te gaan, maar balans blijft. Mooie wegstervende tonen vormen de naadloze verandering naar ‘Part 3 – The Underglow’. De langzame een geheimzinnige muziek is bijzonder. Het vervolg laat zich het beste omschrijven als langzame free jazz met creepy randje. Niet toegankelijk, wel enorm boeiend. Langzaam nemen tempo en volume toe, en er ontstaat een kakofonie. Verschillende stijlen lijken willekeurig door elkaar gehusseld te zijn. Ieder instrument lijkt soms zijn eigen weg te gaan, bij elkaar vormen ze een wonderlijke, harmonieuze melange. Onverwacht is er de eerste zang. En ook die is bijzonder, dat geldt voor zowel de ‘solozang’ de samenzang.
Non- stop volgt ‘Part 4 – Twilight Peak’. Ook hier zijn er aangenaam veel transities, van jazz, naar rock, en weer meeslepend gitaarspel met een mooie melodie. Het vocale deel is goed! Op de cd hoor je een uitgebreide rust, dit is het moment waarop de LP omgedraaid moet worden. Dit is dus tijdens het nummer, maar het voelt niet als een onderbreking.
Side B
Het vervolg van ‘Twilight Peak’ heeft een opzwepende start met jazz invloeden. De pianoklanken in het rustige deel vormen een prima contrast. Tempo en volume worden mooi opgebouwd. Het minimalistische, psychedelische stuk is fantastisch! In ‘Part 2 – Celestial Spheres’ gaat dit verder, dan nemen tempo en volume toe. Dit nummer dooft mooi uit, en loopt over in ‘Part 3 – Transition’. In deze korte track is de muziek geheimzinnig, het geluid van krijsende vogels versterkt deze sfeer. ‘Part 4 – Heaven’ is toegankelijk, de meeste veranderingen verlopen geleidelijk. Het gave gitaarspel is meeslepend, langzaam maar zeker wordt alles intenser. Je hoor dat dit het einde is van de cd. Af en toe hoor je invloeden van (vroege) Pink Floyd in zang en/of muziek. Toch heeft Blank Manuskript zijn eigen sound. Een aantal elementen keren in een paar nummers terug. Dit zorgt voor eenheid op dit fantastische complexe album. (94/100) (Eigen Beheer)
Tracklist
Side A
Part 1 – Requiem
Part 2 – Dance of the Devils
Part 3 – The Underglow
Part 4 – Twilight Peak
Side B
Part 1 – Twilight Peak
Part 2 – Celestial Spheres
Part 3 – Transition
Part 4 – Heaven
Line up
Jakob Aistleitner – Saxophone, Flute, Electric Guitar, Percussion, Vocals
Peter Baxrainer – Electric Guitar, Vocals
Manuel Schönegger – Trombone, Flute, Percussion, Vocals
Jakob Sigl – Drums, Percussion, Tape, Vocals
Dominik Wallner – Electric Piano, Organ, Synthesizer, Vocals
Alfons Wohlmuth – Electric Bass, Flute, Vocals