Jinjer – Wallflowers
|‘Wallflowers’ is het vierde album van deze Oekraïense Progressieve Groove/Metalcore band. Opgericht in 2009, maar met het toetreden van zangeres en belangrijkste troef Tatiana Shmayluk in 2010, timmert Jinjer behoorlijk aan de weg. Helaas voor Jinjer komt deze COVID-periode bijzonder slecht uit omdat ze op het punt stonden om samen met Gojira als nieuwere generatie Metalbands door te stoten naar de absolute top van ons aller favoriete genre. Voordeel is wel dat de band voor dit album meer tijd had om zich te richten op het schrijven van nieuw materiaal. In tegenstelling tot de nummers op de voorgaande 3 albums, die tot stand zijn gekomen en zijn geschreven tussen de schaarse tijd van touren en optredens.
Produktie die weer dik in orde is, is zoals ook op de voorgaande albums verzorgd door Max Morton. Fans die bang zijn dat Jinjer door het grote succes commerciëler zijn geworden kan ik geruststellen. ‘Wallflowers’ is zelfs steviger dan haar 3 voorgangers. Het begint al meteen goed met opener en 1 van de betere nummers van het album ‘Call Me A Symbol’ waarop Tatiana meteen laat horen wat ze allemaal in haar mars heeft. Vervolgens krijgen we het machtige ‘Colossus’ voorgeschoteld. Tatiana mag dan wel troefkaart nummer 1 zijn met haar vocale diversiteit en enorme bereik maar ook de overige muzikanten musiceren op uiterst hoog niveau. Luister maar eens naar de blastbeats, het uitgekiende baslijntje gecombineerd met het afwisselend zweverige en dan weer ultra-heavy gitaarwerk van Roman Ibramkhalilov. ‘Vortex’ het derde nummer en tevens eerste single begint rustig ala ‘Pisces’ om vervolgens uit te barsten in een progressief Death-Metal nummer afgewisseld met rustige momenten. ‘Disclosure!’ begint Grunge-achtig en schakelt daarna over in een versnellinkje hoger. Pulserende drums en een weer excellerende Tatiana die Deathmetal-Grunts afwisselt Blackmetal-screams en cleane zang. ‘Copycat’ is nog het beste te vergelijken met Mr. Bungle en behoort ook tot 1 van mijn persoonlijke favorieten van ‘Wallflowers’. In een Punkrock-tempo gespeeld met afwisselend cleane zang en ‘hysterisch’ geschreeuw van Tatiana zoals we dat ook kennen van Mike Patton. ‘Pearls And Swine’ heeft weer een meer Grunge-achtige vibe. In ‘Sleep Of The Righteous’ laat Jinjer zich weer van een progressieve kant zien. ‘Wallflower’ begint Jazzy en is verreweg het rustigste nummer van het album met voor het grootste deel cleane zang. Uiteraard zijn er ook in dit nummer heavy gitaarriffs en progressieve elementen verwerkt. Vervolgens krijgen we het Mastodon-achtige ‘Dead Hands Feel No Pain’ en ‘As I Boil Ice’, dat weer wat progressievere stukken bevat. Afsluiter ‘Mediator’ knalt eruit en wordt vast en zeker een toekomstige live-favoriet.
Het is te hopen dat Jinjer weer snel op de planken kan staan om haar status als Mayor Player in het Metal-genre ook live kracht bij te zetten. (93/100) (Napalm Records)
Tracklist
1 Call Me A Symbol (4:21)
2 Colossus (3:37)
3 Vortex (4:02)
4 Disclosure! (3:47)
5 Copycat (4:23)
6 Pearls And Swine (5:20)
7 Sleep Of The Righteous (4:33)
8 Wallflower (4:18)
9 Dead Hands Feel No Pain (4:09)
10 As I Boil Ice (4:22)
11 Mediator (4:30)
Line up
Tatiana Shmayluk – Vocals
Roman Ibramkhalilov – Guitars
Eugene Abdukhanov – Bass
Vlad Ulasevich – Drums