Girlschool – Guilty As Sin

Facebookrssmail

tmb_GS_guilty_as_sinDe eerste ‘all female metalband’ Girlschool bestaat al sinds 1978 en leverde tijdens de befaamde NWOBHM in het kielzog van Motörhead enkele ware klassiekers af zoals ‘Demolition’, ‘Hit and Run’ en ‘Screaming Blue Murder’. Niet voor niets werd de band dikwijls aangeduid als het vrouwelijke equivalent van grote broer Motörhead. Hun aanstekelijke mix van snelle, harde rock n’ roll met punkinvloeden en vrouwelijke vocalen deed mijn beginnend metalen hart in ieder geval aanzienlijk sneller kloppen, en de eerste vier platen (ook ‘Play Dirty’ mag er wezen) draaien nog regelmatig hun trouwe rondjes op mijn platenspeler.

Sinds 2002 heeft de band een kleine comeback gemaakt in ¾ van de originele samenstelling. Jackie Chambers neemt de gitaarhoneurs waar voor de helaas veel te vroeg overleden Kelly Johnson. Naast Jackie leveren Enid Williams, Kim McAuliffe en Denise Dufort met enige regelmaat een album af en maken ze vooral live nog steeds de nodige indruk.

Dat deze dames nog steeds een potje kunnen spelen is meteen te horen op de lekkere opener ‘Come The Revolution’ dat een mix laat horen tussen hun oude werk en het nieuwere, wat moderner klinkende geluid zoals ook te horen was op voorgangers ‘Legacy’ en ‘Believe’. Het navolgende ‘Taste It Like A Band’ daarentegen is puur old school en blaast je meteen met een orkaankracht omver. Dit is Girlschool op haar best; loud,mean, fast and dirty met heerlijk scheurend gitaarwerk en krachtige vocalen. Ook het navolgende, zwaar beukende titelnummer (heerlijk drum en bass werk) is een topper die gemakkelijk live is in te passen tussen hun klassiekers. Hebben we hier dan eindelijk weer een echte topplaat van de dames te pakken? Helaas moet ik zeggen dat na drie nummers het niveau daarvoor te veel zakt. Nummers als ‘Treasure’ en ‘Painfull’ overtuigen stukken minder en het duurt tot aan de heerlijke afsluiters ‘Coming Your Way’ en ‘Tonight’ voordat de draad weer wordt opgepakt. Tussendoor bevindt zich echter nog een fraai omgebouwde versie van de Bee Gees hit ‘Staying Alive’ die voorzien van een heerlijke ZZ Top sound lekker vet klinkt. Op mijn exemplaar staat nog een bonustrack in de vorm van een cover versie van ‘All Or Nothing’ van Tygers Of Pan Tang welke ook niet onverdienstelijk klinkt.

De vier dames leveren met ‘Guilty As Sin’ een album af dat je van Girlschool mag verwachten. Pure, onvervalste hard rock, recht uit het hart. Het album bevat enkele echte uitschieters die aanschaf verplicht maakt voor zeker de fans maar kan als geheel niet tippen aan de klassiekers van weleer. Erg is dat niet, welke band evenaart of overtreft nu eenmaal zijn oude successen. Het album biedt in haar totaliteit genoeg vermaak en ik ben blij dat deze band na vier decennia nog steeds weet hoe ze moeten rocken. Niets dan respect derhalve. Mocht je in de gelegenheid zijn om deze band live te aanschouwen, maak daar dan zeker gebruik van. Je zult niet teleurgesteld worden. (7,5/10) (UDR Records)

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ