Dilana thuis in Friese Iduna

Facebookrssmail

De Zuid-Afrikaanse zangeres Dilana woont sinds een poosje weer in Nederland, het land waar ze zich in de jaren negentig vestigde om haar muzikale carrière te ontwikkelen. Dat betekent dat ze een stuk makkelijker en vaker kan optreden in Nederland, en dat doet ze dan ook. De rockzangeres, die opnieuw in de spotlights kwam te staan met haar spectaculaire optreden in The Voice of Holland in 2016, speelde op 21 september in haar tweede thuisland voor een Fries publiek in het Drachtense Iduna.

Om iets over half negen komt het Friese Skaevver op. Sinds 2017 speelt deze band voornamelijk Friese zalen plat, al stond Skaevver afgelopen januari ook al in AFAS Live. Speciaal voor dit optreden  werden er wat muzikanten aan de band toegevoegd en sindsdien heeft de band een uitgebreide, rotsvaste bezetting. Na het eerste nummer volgt een kort welkomstwoord van zanger Jos Harteveld; ondanks zijn grappende opmerkingen over de ‘chaos’ op het podium en het ontbreken van een setlist is het geluid dat de band produceert ontzettend strak en professioneel. Van vrolijke rock tot zware rockballad, van diepe teksten tot nummers die ‘nergens over gaan, maar waar je wel lekker op kunt dansen’ – Skaevver zet het allemaal geloofwaardig en indrukwekkend neer.

Om kwart voor tien is het podium helemaal omgebouwd – Dilana’s band begint te spelen en het duurt niet lang voor de rockdiva zelf het podium opkomt. De show begint met het krachtige, opzwepende ‘Mic Drop’, dat naadloos overgaat in ‘Solid Gold’. Na het tweede nummer neemt Dilana de tijd om het publiek welkom te heten: ze ziet mooie mensen, punks, nerds, ‘crazy people’ – en iedereen is, zegt ze, ‘Solid Gold’. Dilana vertelt veel over de nummers die ze schreef en haar persoonlijke drijfveren: zo gaat het nummer ‘Animal’ over het dierenleed dat haar aan het hart ging, en ‘Behind Closed Doors’ is bedoeld om child trafficking en mishandeling aan het licht te brengen.

Het nummer ‘Woman I Am’ schreef ze over haar moeilijke jeugd in Zuid-Afrika, en lag tijdenlang op een plank tot het eindelijk een plekje kreeg op het laatste album – de emotie die in het nummer ligt komt duidelijk naar voren dankzij Dilana’s afwisselend rauwe en gevoelige stem. Na een cover van Audioslave’s ‘Like A Stone’ en The Cranberries’ ‘Zombie’ keert Dilana weer terug naar haar eigen materiaal. Het rebelse ‘Amerikkka’ is een protestnummer tegen de huidige politieke situatie in Amerika, en een van de vele nummers waarin Dilana zichzelf zowel muzikaal als ideologisch in kan verliezen. De overgang naar het volgende nummer, het vrolijke en simpele ‘Hangover’, is tekenend  voor de diversiteit die zo kenmerkend is voor de dynamische shows van Dilana.

Na een warm dankwoord aan het publiek, de crew van Iduna en Skaevver als voorprogramma neemt de band afscheid – na een kort overleg op het podium draait Dilana zich echter al weer om en kondigt aan het publiek op nog een nummer te trakteren, aangezien ‘afgaan en weer opkomen toch maar voor grote namen als de Foo Fighters’ is. Ze vraagt het publiek naar verzoekjes en even later zingt Dilana de intro van ‘Roxanne’, de klassieker van The Police die tijdens haar auditie voor TVOH haar grote doorbraak betekende. Even later gaat het nummer over in een andere tijdloze klassieker: ‘Killing In The Name Of’, dat door het publiek hard meegeschreeuwd wordt en een waardige afsluiter van de avond vormt. Na een daadwerkelijke mic drop neemt Dilana echt afscheid van het publiek, dat haar met een warm en gemeend applaus antwoordt.

Dilana zette zo een veelzijdige, ijzersterke show neer in Iduna. Haar Nederlandse opmerkingen tussendoor en haar complimentjes aan het publiek zorgden voor een intieme, ongedwongen sfeer en  haar kenmerkende rauwe, hese stem stelde geen moment teleur. Haar persoonlijke inleidingen van de nummers samen met de onbegrensde energie die van het podium afspatte maakten van de liveshow een unieke ervaring die tot de top van de rockconcerten mag worden gerekend.

 

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ