Jesus Christ – The Exorcist

Facebookrssmail

Prog rock liefhebbers weten dat zanger/multi-instrumentalist Neal Morse een diepgelovig man is. Dat juist hij met een rockopera komt waarin het leven van Jezus beschreven wordt, is niet verwonderlijk. Voor de niet gelovige fans zal het misschien even afwachten zijn of het Christendom op het dubbelalbum ‘Jesus Christ – The Exorcist’ niet te veel op de voorgrond treedt.

CD 1
Het instrumentale ‘Introduction’ duurt een minuut, maar deze filmische start klinkt veel belovend! In ‘Overture’, raakt ‘Jesus’ (Ted Leonard) mij al snel met zijn gevoelige stem. In ‘Getaway’ zorgt de gitaar voor een portie rock. Dit wordt afgewisseld met sprankelende muziek. Zowel de dialoog als de samenzang zijn fantastisch.
‘Gather The People’ is wat vrolijker van opzet qua muziek. Dit wordt prima ondersteund door de koorzang. Matt Smith vervult de rol van ‘John the Baptist’. Dit doet hij vol overtuiging.  Zelfs als je niks of weinig hebt met het Christendom is de verhaallijn duidelijk. 

Vooral in ‘Jesus’ Baptism’ is de koorzang super. Ieder nummer is anders, toch vormen ze een eenheid. Tot nu toe waren de nummers wat kort voor prog. Maar ‘Jesus’ Temptation’ is een epic van ruim tien minuten. In het eerste uitgebreide instrumentale stuk klinkt chaos door, toch blijft de harmonie intact. De vertraging is geweldig, de strijkers zorgen voor een somber tintje. De woorden van ‘Jesus’ komen extra binnen. De balans tussen rock en klassieke muziek blijft. Het duet tussen ‘Jesus’ en ‘The Devil’ is indrukwekkend, beide zingen met bezieling. De opbouw naar het klein gespeeld einde uitmuntend.

Het vrolijke gevoel komt terug in ‘There’s A Highway’. Dit komt niet alleen door de lichtere en opzwepende muziek, maar ook door het snufje gospel wat er in verweven zit. De achtergrondzang is misschien een beetje zoet. Pittige orgelklanken en gitaarspel zorgen ervoor dat het geheel niet te zoet wordt. ‘The Woman Of Seven Devils’ start vrij langzaam, er klinkt verleiding in door. Talon David heeft de rol van ‘Mary’. Ze heeft een behoorlijke power op haar stem. De klassieke elementen van de strijkers smelten mooi samen met de overige muziek.

‘Free At Last’ is een vrij klein en ingetogen nummer. Tijdens de monoloog van ‘Mary’ laat Talon horen hoe veelzijdig haar stem is. Een vleugje Spock’s Beard is te horen in ‘The Madman Of The Gadarenes’, de meerstemmige zang van de ‘Demons’ mengt zich goed met de strakke stukken muziek. Het geluid is zeer goed verdeeld over de koptelefoon. Het klein gespeeld en gezongen stuk in ‘The Keys To The Kingdom’ kruipt onder mijn huid. Des te verrassender is ‘Get Behind Me Satan’, dit heeft wat gelijkenissen met ‘Paranoid’ van Black Sabbath. 

CD 2 
‘He Must Go To The Cross’ start met a capella zang, de klankkleur hiervan is bijzonder. Dat komt door de markante stemmen van ‘Caiaphas’ (Jake Livgren), en door Wil Morse, die ook ‘Pharisee 1’ verwoordt. Multi-instrumentalist Eric Gillette drumt hier krachtig en strak, passend bij zang en muziek. De vocale power uithalen van ‘Caiaphas’ zijn buitengewoon.  In ‘Jerusalem’ klinkt het geluid van het tokkelen op de snaren van de strijkinstrumenten, ik verwacht een hele opbouw, maar dit nummer duurt slechts 38 seconden. 

‘Jesus’ zingt de woorden in ‘The Last Supper’ zó geloofwaardig dat je nog verder wordt meegenomen in het verhaal.  De zin “So go do what you must do nooow” snijdt door je ziel. Maar ook het verraad van ‘Judas’ draagt bij aan de emotie. 

De (verschillende) emoties gaan door in ‘Gethsemane’, steeds word je geraakt. Door de uitzonderlijke combinatie van zang en muziek heeft ‘Jesus Before The Council And Peter’s Denial’ filmische allure. De zang in ‘Judas’ Death’ is wederom prachtig. Bovendien is er een perfecte mix van rock en klassiek, zelfs de rusten zijn subliem.

Het intro van ‘Jesus Before Pilate And The Crucifixion’ voelt aan als macabere marsmuziek. De combinatie van muziek, zang en emotie is top. De roep: “Crucify Him” bezorgt kippenvel. Ook in ‘Mary At The Tomb’ is de emotie voelbaar. Dit loopt door in ‘The Greatest Love Of All’. Het duet tussen Mary en Jesus is zeer goed, ook hun stemmen samen vormen een voortreffelijke blend. 

‘Love Has Called My Name (Reprise)’ is het laatste nummer. Dit is in eerste instantie wat korter en minder spectaculair dan verwacht. Na de tweede keer luisteren besef je dat dit echt goed gekozen is. 

Deze theatrale rockopera verdient het om live uitgevoerd te worden. Natuurlijk moet hier dan een live-cd met dvd van komen. Dit zal een giga klus zijn die aan het onmogelijke grenst. Dit imposante album is nergens over de top, het evenwicht tussen (samen) zang en muziek is geniaal. Beide cd’s zijn zeer divers qua zang en muziek. De muziek staat bijna bol van de details, steeds hoor je weer nieuwe dingen. Veel nummers lopen in elkaar over, alles voelt als één geheel. Door het verhaal is het misschien iets minder toegankelijk dan zijn andere albums. Toch zal het ook de niet Christenen waarschijnlijk raken. Neal Morse heeft gedaan wat van hem werd verwacht: Jesus Christ – The Exorcist is fantastisch geworden!
(90/100) (Frontiers) 

TRACKLIST

CD 1
1. Introduction
2. Overture
3. Getaway
4. Gather The People
5. Jesus’ Baptism
6. Jesus’ Temptation
7. There’s A Highway
8. The Woman Of Seven Devils
9. Free At Last
10. The Madman Of The Gadarenes
11. Love Has Called My Name
12. Better Weather
13. The Keys To The Kingdom
14. Get Behind Me Satan

CD 2
1. He Must Go To The Cross
2. Jerusalem
3. Hearts Full Of Holes
4. The Last Supper
5. Gethsemane
6. Jesus Before The Council And Peter’s Denial   
7. Judas’ Death
8. Jesus Before Pilate And The Crucifixion  
9. Mary At The Tomb
10. The Greatest Love Of All
11. Love Has Called My Name  (Reprise)

CAST LIST

Ted Leonard – Jesus
Talon David – Mary Magdalene 
Nick D’Virgilio – Judas Iscariot
Rick Florian – The Devil
Matt Smith – John the Baptist
Jake Livgren – Peter and Caiaphas 
Neal Morse – Pilate, Demon 1, Disciple 1
Mark Pogue – Israelite 1, the Madman of the Gadarenes, Pharisee 2
Wil Morse – Israelite 2, Demon 3, Pharisee 1 
Gabe Klein – Demon 2, Pharisee 4 
Gideon Klein – Demon 4 
Julie Harrison – Servant Girl

Neal Morse :  gitaren, keyboards, bas, percussie
Paul Bielatowic: lead gitaar
Bill Hubauer: keyboards
Randy George: bas
Eric Gillette : drums

Facebooktwitterredditpinterestmail

PJ