Opeth – In Cauda Venemum
|Opeth, wie kent ze niet. Deze Zweedse band met als grote inspirator, creatief genie en bandleider Mikael Akerfeldt loopt al mee vanaf 1990 en is in al die jaren geëvolueerd van (Progressieve) Death-Metal band tot het spelen van Prog-Rock met een sterk jaren 60/70-gevoel mede door de toenemende rol van de Mellotron. De grunts zijn geheel verdwenen maken plaats voor cleane zang, samples, nog meer nieuwe instrumenten en gesproken passages, onder andere van de in 1986 vermoorde Zweedse premier Olof Palme. Mede hierdoor had dit album ook kunnen dienen als soundtrack voor een politieke thriller.
‘In Cauda Venemum’ is opgenomen in 2 versies. Een Zweedse (de originele versie) en een later opgenomen Engelse versie die is uitgebracht omdat Mikael Akerfeldt dacht dat de Zweedse versie minder zou gaan verkopen omdat de mensen de teksten niet zouden begrijpen.
De Zweedse versie is dus de originele versie en schijnt nog meer de juiste snaar te raken en authentieker aan te voelen dan de Engelstalige versie. Ik kan hier maar gedeeltelijk over oordelen aangezien ik de Engelse versie van ‘In Cauda Venemum’ ter recensie aangeboden heb gekregen. Ik heb echter op YouTube de Zweedse versie van ‘Dignity (Svekets Prins)’ beluisterd en vond het in het Zweeds natuurlijker en mooier klinken dan in het Engels al begreep ik er geen woord van. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
‘In Cauda Venemum’ is ondertussen al enkele weken geleden uitgebracht en krijgt overal lovende kritieken. Ook ik ben weer zeer onder de indruk van Opeth’s dertiende studioalbum. Het is bewonderenswaardig hoe Opeth elke keer weer zich blijft ontwikkelen en vernieuwen met een constant hoog artistiek en muzikaal niveau. Natuurlijk zijn er fans afgehaakt met de door het in 2011 uitgebrachte tiende album ‘Heritage’ ingeslagen muzikale koers maar Opeth heeft er ook veel nieuwe fans bijgekregen zonder ook maar enige artistieke concessies te doen.
Het album klinkt uitstekend en moet eigenlijk beluisterd worden met koptelefoon. Er gebeurt ontzettend veel in de nummers. Nummers eruit lichten heeft geen zin, het album luistert weg als één lang naargeestig nummer perfect passend bij het huidige Herfstseizoen.
Als ik dan toch nog een puntje van kritiek moet uiten is dat een grunt of een wat brutere passage in enkele nummers de afwisseling en dynamiek van het album ten goede waren gekomen. (85/100) (Nuclear Blast Records)
Tracklist:
1 Garden Of Earthly Delights/Livets Tradgard (3:28)
2 Dignity/Svekets Prins (6:35)
3 Heart In Hand/Hjartat Vet Vad Handen Gor (8:29)
4 Next Of Kin/De Narmast Sorjande (7:08)
5 Lovelorn Crime/Minnets Yta (6:34)
6 Charlatan (5:29)
7 Universal Truth/Ingen Sanning Ar Allas (7:29)
8 The Garroter/Banemannen (6:45)
9 Continuum/Kontinuerlig Drift (7:23)
10 All Things Will Pass/Allting Tar Slut (8:33)
Line Up:
Mikael Akerfeldt-zang/gitaar
Fredrik Akesson-gitaar
Martin Mendez- basgitaar
Joakim Svalberg-Keyboard
Martin Axenrot-drums