SELVANS – FAUNALIA
|Via het recordlabel Avantgarde Music brengt het Italiaanse Folkmetal eenmansproject Selvans zijn tweede studioalbum uit getiteld ‘Faunalia’. ‘Faunalia’ kent overigens een sub-titel genaamd ‘A Dark Italian Opus’.
Mastermind achter dit project is de muzikant Haruspex, die voor dit album werkelijk alles op zich nam. Van productie en mixing tot aan het cover artwork, Haruspex bedacht het en voerde alles zelf uit. ‘Faunalia’ is opgenomen in verschillende studio’s, waarbij Haruspex medewerking kreeg van muzikanten waarmee Selvans live optreedt, alsmede enkele gastzangers (O.a. Mercy and Gianluca Virdis van de band Ianva.).
De sound op ‘Faunalia’ omschrijft Haruspex zelf als een crossover tussen donkere, progressieve metal en filmische muziek.
In het begin heeft Selvans wat startmoeilijkheden met dit album. Waren mijn verwachtingen voor dit album van deze, voor mij onbekende act, nog redelijk positief. Zodra de instrumentale opener ‘Ad Malum Finem’ en de intro van de track ‘Notturno Peregrinar’ zich afspelen, zakt de moed mij in de schoenen.
Op ‘Ad Malum Finem’ klinkt de band atmosferisch, maar wekt de indruk nog zoekende te zijn wat betreft de sound.
Pas als ‘Notturno Peregrinar’ zich aandient is de hoop direct vervallen doordat Haruspex direct begint met een wel erg lange scream die je direct op de zenuwen werkt. Begint deze track eerst nog geinig met zo’n typisch Italiaanse gitaarriff, zodra de scream zich inzet, weet je niet wat je hoort in negatieve zin. Gedurende de gehele track blijft de sound eveneens zoekende met een wel erg rechtlijnige heavy riff en weinig afwisselend ondersteunend drumspel.
Pas wanneer de tracks ‘Anna Perenna’ en ‘Magna Mater Maior Mons’ zich indienen wordt het wat interessanter ‘Anna Perenna’ begint erg filmisch met soundeffects, vrouwelijke vocalen en een interessant orgelspel, waarna een koor onder het een heavy gitaarriff het verder overneemt.
Deze track ontpopt zich tot een Rock Opera, met gesproken stukjes onder soundeffects, en de grunts van Haruspex onder mid-tempo gitaar klinkt beter dan de vorige.
En ook op ‘Magna Mater Maior Mons’ zet het koor zich weer in en weet de track zich prima door te pakken met dit keer wel een uitstekende heavy gitaarriff en blijven de gruntvocalen zich prima verder ontwikkelen.
En ook ‘Phersu’ en ‘Requiem Aprutti’ zijn redelijke tracks. ‘Phersu’ ontpopt zich tot een prima track, waarin de vocalen dit keer zich prima weten te doseren in combinatie met interessante, filmische samples en wat folkelementen. ‘Requiem Aprutti’ kent een uitstekende gitaarriff en redelijke afwisseling in de sound met de vocalen.
Op zich een redelijk album, mits je een beetje het geduld op kan brengen om jezelf door de eerste twee tracks heen te loodsen. Ondanks dat de muziek daarna redelijk is, blijft er nog wel een aantal aspecten voor verbetering vatbaar. Met name de verdeling van atmosferische effecten en het aanpassen van de vocalstijl lopen niet helemaal lekker. Kijken wat er gebeurt als Selvans dit wel zou doen.
Voor nu een kleine voldoende, maar hopelijk klinkt het volgende album beter.
(55/100) (Avantgarde Music)
TRACKLIST FAUNALIA
- Ad Malum Finem
- Notturno Peregrinar
- Anna Perenna
- Magna Mater Maior Mons
- Phersu
- Requiem Aprutti
(Let op: check je spambox en voeg info@rockmuzine.nl toe aan je whitelist)